Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1985182   Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a secundària
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària en general
  
   1/12/2023 - 29/12/2023 (40 hores) de 1:00h a 23:59h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   44SD Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a secundària
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/12/2023
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   L’objectiu principal del curs se centra a acompanyar al personal docent en el coneixement i l’aplicació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a l’etapa de l'educació secundària obligatòria (ESO) des d’una mirada crítica i reflexiva per afavorir una educació ambiental i sostenible de qualitat.
La finalitat del curs és conscienciar de la importància d’avançar cap a una forma d’actuar més sostenible i respectuosa amb el medi ambient, adoptant maneres de fer i ser que beneficien i no perjudiquin el planeta.
El curs s’inicia amb la contextualització de la situació actual del planeta a través de la importància d’educar medioambientalment tot fent un apropament als problemes ambientals globals. Per fer-ho es concreten quins són els agents implicats, les funcions i els objectius que s’han de tenir presents per afavorir una educació ambiental de qualitat. A més, es posa èmfasi en el desenvolupament d’actituds i capacitats analítiques i reflexives perquè aquestes actuacions siguin permanents en el temps. Per completar aquest apartat s’ofereix informació sobre l’educació sostenible i el que implica en el dia a dia de les persones, com també les actuacions que es poden realitzar per tal d’aconseguir-les
Encetat el tema sobre l'educació ambiental i sostenible es proposen accions que despertin aquesta mirada cap al canvi mitjançant exemples reals i pràctics d’escoles que apliquen propostes i metodologies per educar en la sostenibilitat i en el respecte pel medi ambient com també un conjunt d’activitats d'aplicació a l’aula per treballar els problemes ambientals globals.
Amb aquesta contextualització es pemet oferir al personal docent una altra manera molt més desenvolupada de posar en funcionament aquesta educació ambiental i sostenible, el qual es complementarà amb la presentació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els ODS consisteixen en 17 objectius que sorgeixen a l’Assemblea General de l’Organització de les Nacions Unides (ONU) i formen part de l’agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. Conèixe’ls i aplicar-los permetrà estar més a prop d’erradicar la pobresa, protegir el planeta i assegurar la prosperitat per a tothom. Per coneixe’ls s’englobaran en 5 apartats concrets (Persones, Planeta, Prosperitat, Pau i Partenariat), on es podran descobrir amb molta més profunditat acompanyades de propostes d’aplicació a l’aula de manera individual que finalment seran completades amb recursos globals on es treballin tots els Objectius de Desenvolupament Sostenible de forma conjunta.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.

  
Objectius   - Adquirir consciència de la importància d’implementar l'educació ambiental i sostenible als centres d'educació secundària a través dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
- Incorporar accions, actuacions i estratègies que impulsin el desenvolupament d’una educació ambiental de qualitat capaç d’integrar-se en el dia a dia de l’escola.
- Aprofundir en el coneixement dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) mitjançant experiències i pràctiques reals amb la finalitat d’aplicar-los a l’aula tot afavorint una visió crítica i reflexiva de l’alumnat.
- Promoure un canvi de pensament molt més sostenible i respectuós amb el medi ambient que impulsi accions educatives medioambientals de qualitat dins la institució escolar.
- Desenvolupar sensibilitat i interès per la conservació i cura del medi ambient tot impulsant accions, programes i metodologies que afavoreixin la seva consecució.
  
Continguts   Mòdul 1. L’educació ambiental i el desenvolupament sostenible
Permet entendre la importància d’implementar l'educació ambiental i sostenible a les institucions escolars d'educació secundària. En primer lloc, es tracta el concepte de l'educació sostenible comprenent les actuacions que es poden realitzar per assolir una vida molt més sostenible, com també el que suposa treballar amb aquest enfocament dins l’àmbit escolar. En segon lloc,es fa referència a l’educació ambiental, a les seves funcions i als seus objectius oferint també recursos per a sensibilitzar sobre la necessitat de cuidar i conservar el medi ambient. Finalment, es proposen un seguit d’accions per afavorir aquest canvi cap a una societat molt més sostenible mitjançant el coneixement d’escoles respectuoses amb el medi ambient, diferents metodologies, plans d’accions, projectes i activitats educatives.
1. L'educació sostenible
2. L'educació ambiental
3. Accions cap al canvi que afavoreixen l’educació ambiental i el desenvolupament sostenible
Mòdul 2. Educació ambiental i els objectius de desenvolupament sostenible
Es presenten els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com una proposta per aconseguir una educació ambiental i sostenible de qualitat. Es realitza una contextualització prèvia sobre el seu origen, es concreten quins són amb les seves metes a assolir i s’engloben en les 5 P (people, prosperity, planet, peace, partnership) juntament amb accions pràctiques per a realitzar a la vida diària i a l’àmbit educatiu. A més, s’argumenten els motius que impulsen la seva aplicació a les institucions escolars a través d’un consultori d’experiències reals centrades a l’etapa de secundària.
1. Què són els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
2. L’educació com a mitjà de desenvolupament dels objectius de desenvolupament sostenible
Mòdul 3. Incorporació dels objectius de les Persones i el Planeta a les institucions escolars de secundària
S’aprofundeix en cadascun dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) relacionats amb la «Persona» i el «Planeta». Per fer-ho, es concreten quins són els objectius que pertanyen a aquesta secció juntament amb propostes educatives de qualitat per ser aplicades i adaptades a les etapes d'educació secundària.
1. Un centre educatiu sostenible i implicat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
2. Incorporació i aplicació a l’aula dels objectius relacionats amb la persona
3. Incorporació i aplicació a l’aula dels objectius relacionats amb el planeta
Mòdul 4. Incorporació dels objectius de la prosperitat, la pau i el partenariat a les institucions escolars de secundària
En aquest quart mòdul es continuen desglossant els objectius que pertanyen a les seccions de la «Prosperitat», de la «Pau» i l’«Aliança». Igualment, Es concreten diferents propostes educatives per aplicar-les i adaptar-les a la realitat educativa dels centres educatius de secundària. Finalment i per finalitzar el curs s’ofereix una recopilació de materials per continuar fent recerca i investigació sobre els ODS com també recursos per emprar a la pràctica a l’àmbit educatiu.
1. Incorporació i aplicació a l’aula dels objectius relacionats amb la prosperitat
2. Incorporació i aplicació a l’aula dels objectius relacionats amb la pau i el partenariat
3. Recopilació de recursos i materials per al coneixement i l'aplicació dels ODS
  
Formador/a   Lorena Aguilera López
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.
MÒDUL 1.
ACTIVITAT 1. FÒRUM : Fer camí. REFLEXIONAR I COMPARTIR: Compartir les idees inicials que té la persona en relació a l'educació ambiental a través dels seus coneixements propis i de la visualització d’un vídeo que tracta sobre aquest mateix tema.
ACTIVITAT 2. TASCA: Cartell publicitari sobre el medi ambient. ACTIVITAT INDIVIDUAL I D’APLICACIÓ DELS CONTINGUTS DE FORMA CREATIVA: Aplicar els coneixements teòrics a una situació pràctica que pot esdevenir als centres educatius on treballen. ACTIVITAT 3. Fòrum: Accions per a la sostenibilitat i per una educació ambiental de qualitat. COMPARTIR I CONSCIENCIAR: Recopilació d’accions per avançar cap a un model d’escola capaç d’educar de forma sostenible mitjançant una educació ambiental de qualitat.
MÒDUL 2.
ACTIVITAT 1. FÒRUM: Introducció als ODS. REFLEXIONAR I ARGUMENTAR: Fer una primera aproximació als Objectius de Desenvolupament Sostenible per entendre la seva finalitat, els seus beneficis tot comprenent la importància d’aplicar-los a l’aula.
ACTIVITAT 2. TASCA: Canviem el món! INTERPRETACIÓ, CREACIÓ I APLICACIÓ A L’AULA: Interpretar i comprendre l’article per poder-lo representar mitjançant la tècnica “Visual Thinking”, una manera molt més atractiva de presentar informació a l’alumnat.
ACTIVITAT 3. Activitats per la consecució dels ODS dins el centre. INTERPRETACIÓ I REFLEXIÓ: Observar diferents propostes d’intervenció a l’aula per donar a conèixer i treballar els ODS. A més, mitjançant la reflexió individual i la lectura de les opinions dels companys i companyes podran ampliar les seves idees i coneixements.
MÒDUL 3.
ACTIVITAT 1: FÒRUM 1: El nostre planeta imaginat. REFLEXIÓ I CREACIÓ: Conscienciar sobre la necessitat d’iniciar un canvi i per tant d’aplicar els ODS dins del sistema escolar.
ACTIVITAT 2. TASCA. Microrelat visual de conscienciació. ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA: Oferir recursos per aplicar a l’aula, i fer una anàlisi, reflexió i proposta de millora centrats en la realitat per tal d’actuar en benefici a la consecució dels ODS.
ACTIVITAT 3. FÒRUM. Reflexions internes. COMPARTIR I REFLEXIONAR: Les reflexions conjuntes afavoriran que entenguin la necessitat d’adquirir comportaments i actituds (d’empatia, d’ajuda als altres, d’actuar de forma conjunta…) molt necessàries per avançar cap a l’assoliment dels ODS.
MÒDUL 4.
ACTIVITAT 1. TASCA. Planificació cinematogràfica. ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA: Afavoreix la investigació sobre els ODS que es treballen a la pel·lícula com també les sessions i activitats que portarien a terme per tal de treballar-los.
ACTIVITAT 2. FÒRUM. Recopilació de recursos sobre els ODS i reflexió final. COMPARTIR I RECOPILAR: Compartir diferents recursos relacionats amb l'educació mediambiental i sostenible i amb els ODS amb la finalitat de què puguin disposar de més materials per ampliar la que s’ha ofert al llarg del curs i per a continuar investigant.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).